Co określamy mianem europalety?
W różnych zastosowaniach związanych z logistyką i transportem towarów znajduje się bardzo wiele rozmaitych palet drewnianych. Różnią się one od siebie dość znacznie swoimi rozmiarami oraz maksymalnym obciążeniem, z jakim mogą być wykorzystywane. Najpopularniejszym rodzajem palet stosowanym we wszystkich chyba zadaniach transportowych, są tzw. europalety. Charakteryzują się one nie tylko specyficznymi wymiarami, ale także rozmaitymi wymogami, którym muszą odpowiadać. Przekonajmy się, jakie palety mogą być określane mianem europalet.
Charakterystyka europalety
Europaleta to rodzaj drewnianej platformy, na której mogą być umieszczone towary o różnych kształtach, rozmiarach i masie. Konstrukcja europalety składa się z części stabilizującej w postaci trzech równolegle umieszczonych desek, a także części ułatwiającej transport, składającej się z 9 wsporników (sześciennych drewnianych klocków) i przymocowanych do nich od spodu trzech desek stanowiących stabilną podstawę. W przestrzeń pomiędzy deskami są wsuwane widły wózka widłowego. Platformę do rozkładania ładunku stanowi pięć desek przymocowanych w górnej części palety.
Każda europaleta musi być zgodna z określonymi wymogami. Wymiary europalety to 800 × 1200 mm. Europalety mają wypalone oznaczenie EUR oraz EPAL umieszczone na wspornikach. Oryginalne europalety mogą być produkowane przez firmę, która wykupi specjalną licencję od European Pallet Association (EPAL).
Firmy, które produkują europalety, mogą je również naprawiać. Paleta, która była naprawiana, jest oznaczana przez umieszczenie w niej specjalnego metalowego gwoździa ze znakiem EPAL.
Europalety używane
Poza paletami nowymi, wytwarzanymi przez certyfikowanych producentów w obrocie znajduje się duża ilość palet używanych. Mogą one być z powodzeniem wykorzystywane we wszystkich zadaniach transportowych. Najczęściej palety używane są dzielone na trzy kategorie, w zależności od stopnia zużycia. Te, które są w najlepszym stanie i niewiele odbiegają od palet nowych, są zaliczane do kategorii 1, zaś to najbardziej zużyte, choć wciąż zdatne do dalszego wykorzystywania są zaliczane do kategorii 3.